SOM UNA AULA AMB TRACTE

Els alumnes del Solsonès coneixen de prop els maltractaments a la gent gran amb un programa de sensibilització
‘Aules amb tracte’ forma part de la campanya pionera ‘Tracta’m bé’, que pretén donar visibilitat a un fenomen amagat

ACN.- Sensibilitzar als infants del Solsonès sobre la problemàtica dels maltractaments a les persones grans i promoure els bons tractes cap a aquest col·lectiu és l’objectiu de la campanya ‘Aules amb tracte’, promoguda per l’Ajuntament de Solsona i el Consell Comarcal del Solsonès. La iniciativa forma part del projecte ‘Tracta’m bé’, pioner a Catalunya, i que pretén donar visibilitat a un fenomen amagat i que cada cop té més incidència. Durant tot el curs, els alumnes de les escoles de la comarca treballaran diferents activitats de sensibilització sobre els bons tractes a la gent gran. Els alumnes de cicle inicial han iniciat l’activitat a través del dibuix imaginant-se com seran quan arribin a la vellesa.
La campanya ‘Tracta’m bé’ arriba a les escoles del Solsonès a través del projecte ‘Aules amb tracte’ amb l’objectiu de promoure entre els infants els bons tractes envers les persones grans. El programa s’ha iniciat aquest mes d’octubre a totes les escoles de la comarca i s’allargarà durant tot el curs. Una de les tècniques dels Serveis Socials, Maribel Bella, ha explicat que els infants són un “col·lectiu bàsic a l’hora de treballar la prevenció i la sensibilització” , ja que “és molt millor començar des de ben petits a promoure els bons tractes perquè de grans ho facin”. 
El treball es farà per cicles i cada trimestre arribarà a una franja d’edat determinada amb activitats pensades especialment per a ells. D’aquesta manera, els alumnes de cicle inicial han estat els primers a treballar amb l’activitat ‘Un dia seré gran, molt gran’. Els nens i nenes han fet un dibuix sobre com s’imaginen de grans. A partir d’aquí, els alumnes “s’han d’imaginar com volen viure, com volen ser cuidats i quin tipus de vida tindran” amb l’objectiu que “es posin a la pell de la gent gran i que no la vegin com un col·lectiu extern, sinó fer-los protagonistes” , ha detallat Bella.
El segon trimestre l’activitat arribarà als alumnes de cicle mitjà amb l’activitat ‘Un dia vaig ser petit, molt petit’. Les escoles rebran la visita d’una persona gran que explicarà la seva trajectòria vital per fomentar l’empatia i la comunicació entre les generacions. Finalment, durant el tercer trimestre, el treball es farà amb els nens i nenes de cicle superior amb l’activitat ‘Contes per fer-se gran’. Els alumnes treballaran al voltant d’un recull de relats que tenen com a protagonistes gent gran i hauran de tractar qüestions relacionades amb la resolució de conflictes.

Un avi amb ulleres, cabells blancs i bastó 
Els alumnes de segon de primària de l’escola El Vinyet de Solsona han participat activament en les activitats de la campanya ‘Aules amb tracte’. La seva mestra, Anna Tarrés, ha explicat que, a banda de fer els dibuixos, han visitat també un casal de gent gran i han organitzat debats de reflexió al voltant del respecte a aquest col·lectiu. Segons Tarrés, en les activitats s’ha pogut veure “quins nens estan més en contacte amb les persones grans i quins no” . “Alguns els caracteritzen com a persones amb moltes dificultats i, en canvi, d’altres consideren que poden fer moltes activitats” , ha apuntat.
A la majoria de dibuixos, els nens s’han caracteritzat amb un bastó, cabells blancs i ulleres. La Maria Marbà ha explicat que, de gran, es veu “amb unes quantes arrugues però fent moltes coses: cuidant un hort, plantant tomàquets i anant al ‘mercadillo'” . De la seva banda, en Roc Arrufat ha explicat que, per ell, tractar bé les persones grans vol dir “ajudar-les si tenen alguna dificultat, per exemple, si no poden baixar una escala” . En el mateix sentit s’ha expressat en Denís Ferrer, que creu que una aula amb tracte vol dir “tractar bé a les persones grans, ajudar-les a travessar la carretera o a agafar les coses” .

‘Tracta’m bé’, una campanya pionera exportable a altres territoris 
La campanya ‘Tracta’m bé’ va néixer amb l’objectiu de prevenir els maltractamentes a les persones grans i promoure els bons tractes cap a aquest col·lectiu. Segons ha explicat Sònia Pallarès, tècnica dels Serveis Socials, “vam veure que calia fer alguna cosa a nivell de prevenció i sensibilització cap a les persones grans perquè hi ha molt material i protocols de respecte als infants i les dones, però a nivell del col·lectiu dels ancians hi havia un buit”. 
La campanya pretén visibilitzar un fenomen que, sovint, queda amagat. “Quan es parla de maltractament tothom pensa en l’abús físic, però també hi ha el psicològic i els petits descuits que poden arribar a més” , ha apuntat Pallarès. La tècnica dels Serveis Socials ha posat com a exemple el “maltractament econòmic, que amb la crisi va en augment” . Per això, la campanya vol conscienciar a la població sobre la importància de respectar el col·lectiu de les persones grans per prevenir els maltractaments.
Per això, la campanya també compta amb el suport dels establiments comercials de la comarca. L’objectiu és que els establiments detectin entre la seva clientela situacions de risc com ara pèrdues de memòria, mals hàbits o escassetat de recursos econòmics i alertin els Serveis Socials. Segons Pallarès, es tracta d’un“maltractament molt invisible i poc detectat, que es queda a casa” i, per això, consideren imprescindible la complicitat de diferents sectors de la societat civil.
La campanya ha despertat l’interès d’altres municipis catalans i ja s’ha presentat a diferents punts de la geografia catalana. Segons Pallarès, fins ara ha tingut “molt bona resposta” i “hem anat ampliant el ventall d’accions a mesura que ha anat creixent i ho hem necessitat”. 

ENLLAÇ ALS VÍDEOS:
AGÈNCIA CATALANA DE NOTÍCIES

ENLLAÇOS ALS ARXIUS D’AUDIO:

Maria Marbà explica quines activitats han fet a l’aula ()
En Roc Arrufat detalla com es pot ajudar a les persones grans ()
L’Ariadna Muñoz explica com es veu de gran ()
El Denis Ferrés explica les activitats que han fet ()

Aquesta entrada ha esta publicada en Curs 2013-2014. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.